Curriculum

In 1999 richtte Irene Janze Buro jan-ZE en samen met de filosoof  M.H. Huijer de Stichting Grensgevallen op.  In 1999 she started Buro jan-ZE and together with the philospher M. H. Huijer the Grensgevallen Foundation.

Irene Janze (I3 maart 1956) woont en werkt in Amsterdam. Zij studeerde geologie aan de G.U. (1974-1982) en later politieke en sociale filosofie aan de U.V.A.( 1986-1992). Zij volgde in 1991 de oriëntatiecursus aan de Gerrit Rietveldacademie, 1992 de Vrije Akademie te Den Haag( tekenen, fotografie) en van 1993-1998 de deeltijdopleiding beeldende kunst/autonoom aan de Gerrit Rietveld Academie. In 1995 studeerde zij video en performance via een uitwisselingsprogramma aan de Chigago School of the Arts Institute. 

Education:1993-1998: Visual Arts, Gerrit Rietveld Academie Amsterdam (School of Arts); 1995: Exchange program, video/performance, Chicago School of the Arts Institute; 1992-1993: Painting and Photography, Vrije Akademie, The Hague; 1991: Orientation course Visual Arts, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam; 1986-1992: Political and social philosophy, external student, University of Amsterdam; 1974-1982: Geology, major petrology, University of Amsterdam

In her work geological history blends with human history. Earth’s crust, mud, meadows, water, wind and ice are given the same attention as buildings, icons, hero's and waste. She considers a location an agency in a multitude of worlds, worlds that in turn design the site. The place is stripped bare and built up again out of exotic slices of information. Her findings are expressed in installations, drawings, (video) performances, readings, catalogues and workshops. Her installations are designed for a certain location or event, from which they draw meaning. They are ‘matterealities’ through and in which the public can dwell. In my artworks the location manifests itself as multi-dimensionality, fiction and experiment. They are ‘three-dimensional’ scripts, enabling the ‘reader’ to participate actively in the process of meaning. Her artwork constitutes artistic research and enacts theoretical forms of investigation. Vice versa, the theoretical routes give birth to works of art.


Exposities en projecten / Exhibitions and projects

Boek en tijdschriftenbijdragen, publicaties / Bookcontributions and articles


Buro jan-ZE en Stichting Grensgevallen in de media

Buro jan-ZE

Ode aan een (af)gevalen soldaat. Kunsttiendaagse bergen a/zee, Expositie kunstenaars ecodorp Bergen. Hier jagen ze hun dromen na, Mark Minema, Noord Hollands dagblad 21-10-2016, editie Alkmaar. Aan het postzegelparkje in de Indsiche buurt besteden vele lokale en zelfs gereformeerde weekbladen drie jaar lang aandacht. Aangezien ik dat op een andere openbare website bijhield, zijn de exacte data en bladen verloren gegaan. Althans ik weet niet meer waar ze zijn gebleven. ( 2010 -2013). Nanonomade, Artist do what they want, Gijs Frieling, writing for W139, 5/1/06-4/30/10, A/Z, 2008, pg 62. Cityscapeeast, Inertie hoort bij kunst als de dood bij het leven, Rob van Gerwen, phil.uu.nl/rob, pg 9 of in Kabinet, Inertie & kunst, 2008, pg241-pg259, pg255. Cityscape Rome-Museum of History St. Petersburg, Pro Arte festival: Kommersant ( Russische kwaliteits handelsblad), 25 sept 06. Cityscapeeast Rome: radio cappucino, live interview vanuit Rome ,090405. Nature and more: oud of nieuw, leek of kenner, Belinda Hak, Tubelight 34, pg7,8 sept 2004. Bouwplaat Nieuwe Gein, de Kunstenares Irene Janze laat zich beschilderen, de Molenkruier 4 nov 2002, Kunstwerk laat Nieuwegein koud, Midden Nederland 4 nov 2002. Cityscapeeast 02022002: Resten van de dag, het huwelijks-afvalsprookje, Amsterdams stadsblad, 11092003 en18092003, TongTong: Cityscapeeast 02022002 IISG, NCRV cappuccino - radiointerview, Radio Noord-Holland. Bouwplaat Nederland: het Gelders Dagblad: Op het oog ( Martin Lancet, 11/10/2000), De Gelderlander: Kunstwerken lokken te felle reacties uit ( Francine Venselaar, 3/10/ 2000) Doetinchem te schoon voor bouwplaat (F. Venselaar, 26/9/2000),Gelders dagblad: Zakkenvullers in de Gruitpoort galerie (Jennifer Faasen 21/9/2000); Vernielde en/of verbouwde kunst,( 3 /10/2000). Cityscapeeast- HoeveroostligtdeIndischebuurt : Tong Tong: Vier wijzen uit het oosten, kunst in de buurt ( Harry van Tienen, april 2000), Arcam: 100jaar Indische buurt( mei/juni 2000), dagblad de Telegraaf:Scheepjes van rijst (Henriëtte Kuijpers,12 mei 2000)
Huishoudbeurs RAI: Algemeen dagblad: De schoonheid van de schuurspons( Doris Grooteboer, 4 april 1997)


Stichting Grensgevallen
De Grote Grensgevallen Show® in Amsterdam is gerecenseerd in het dagblad Trouw, 'Concept met Engelenhaar wint van filosofe met gieter' door Yoram Stein, 15 juni 2000. In Filosofie Magazine verschenen de bijdragen van twee deelnemers aan de show: Dick Tuinder en Sam IJsseling, 'EN', zomer 2000. Antoine Verbij beschreef de show in zijn boek Denken achter de dijken, Ambo Amsterdam, 2000, pp. 169-170.
De show in Maastricht is beschreven in de Observant: Onafhankelijk weekblad van de Universiteit Maastricht, 'Alles en iedereen is kunstenaar' door Marieke de Wit, 1 febr 2001, en in dagblad De Limburger 'Wetenschappers worden quizmasters' door Bart van den Boom, 26 januari 2001 en door W.Bijker, Impressies. De grote grensgevallenshow in Maastricht, 25 jan 2001, Krisis, Tijdschrift voor empirische filosofie, 2001/2/3, pg45-46. Robert van Daesdonk schreef over het Genderdemocratisch Labyrint( 14022003, Maastricht) in de Metro van 18 februari 2003:Meer inspraak bij kweken embryo´s. In 2007 beschreef E. Hagoort het labyrint in zijn artikel: Fel tegen consensus. Het denken van Chantal Mouffe, MetropolisM, nr5.  Aan Radio Orbino besteedden diverse Noord Hollandse televisie en radio programma's aandacht. Een greep: KunstNet(tv), Radio Orbino, een documataire op kabeltv Noord Holland, RTVNH en vele, vele radioprogramma's. Ook de geschreven pers liet zich niet onbetuigd, waaronder KIP, magazine over kunst en beeldende vormgeving NH en het Noord Hollands dagblad. Op y tube is nog altijd de documentaire van Andras Hamelberg over Radio Orbino te zien.